Blog > Komentarze do wpisu

Prosty test wykonywany przy chronicznej grzybicy

 

W celu  potwierdzenia czy przyczyną naszych dolegliwości jest przewlekła kandydoza, lub jak duży problem z nią mamy  powinno się wykonać testy skórne dla antygenu candida. Takie badania standardowo wykonuje się na zachodzie. Każdy powinien być wrażliwy na antygen candida!!!. W celu diagnostyki odczytuje się tzw. odpowiedź późną na antygen candida ( odczyt po 48 godzinach). Jeżeli skóra nie zareaguje na wprowadzony antygen candida to znaczy , że jest problem z odpornością immunologiczną i to wyjaśnia problem kandydozy. Często takie osoby mają chroniczną kandydozę, trudno podającą się leczeniu, lub w ogóle nie reagująca na leczenie. Kobiety z VV, z ujemnymi wynikami mykologicznymi również powinny mieć wykonany ten test.  

Niestety, ja nie spotkałam się, żeby kiedykolwiek zaproponowano mi zrobienie takich testów, jak również mając kontakt z dużą ilością osób z kandydozą nie słyszałam aby  komuś zalecono to stosunkowo proste badanie.  Wprawdzie mam stwierdzony brak odpowiedzi na antygen candida, ale badaniem funkcjonalnym limfocytów (jest to jednak badanie drogie i wiem tylko o jednym ośrodku w Polsce gdzie się go wykonuje). Natomiast test skóry jest również badaniem miarodajnym, dużo tańszym, powinny nim dysponować przychodnie alergologiczne. Jak to wygląda w rzeczywistości?- może dowiem się od Was.

Nadmienię jeszcze, że ten sam test odczytany po 30 min (tzw. reakcja natychmiastowa) jeżeli wyjdzie dodatni, wcale nie musi oznaczać alergii na antygen candida.

poniedziałek, 23 lutego 2009, fungidia

Komentarze
2009/02/25 22:18:36
No coz, skoro sie takiej choroby w polsce nie leczy to po co robic takie badania, prawda?
-
Gość: MYSZ EDSON, hyp-net-76-2.lodz.msk.pl
2009/02/26 10:02:43
leczy sie, ale dopiero jak na przeswietleniach widac kropidlaka, albo jak masz aids czy jestes po hardkorowej operacji, wtedy cie lecza, ale wtedy to juz w ogole jest za pozno.
-
2009/02/26 12:50:49
Czy wiecie może ile taki test kosztuje?
-
Gość: MYSZ EDSON, hyp-net-76-2.lodz.msk.pl
2009/02/26 16:09:36
nie jestem pewien, ale chyba 35 zlotych, wedlug cennika Diagnostyki (diag.pl).
-
2009/02/26 18:52:13
trza nam chyba emigrować ;) masakra :P
-
Gość: MYSZ EDSON, hyp-net-76-2.lodz.msk.pl
2009/02/26 19:11:13
umpalla ty bylas u tego kowalskiego w lodzi na czechoslowackiej?
No niech sie wlascicielka wypowie o tym badaniu, bo ja mowie o IGE stezeniu reakcja na Aspergillus, a to jest chyba natychomiastowa, chyba chodzi o IGG1,2 lub 3.
-
2009/02/26 22:16:30
Zagrzybiony- masz trochę racji, sama widzę nie tylko po sobie, ale w tej chwili również po innych osobach, że chociaż mają wyniki badań (złe) i źle się czują to i tak się im wmawia ze wszystko jest ok- to się prędko w Polsce nie zmieni, chociaż problem kandydozy zaczyna powoli istnieć, zaczyna się zaznajamiać studentów medycyny z tym tematem, jednakże daleka jeszcze droga do tego aby była diagnozowana należycie. Napisałam o tych testach ponieważ od paru lat temat ten przewijał się w artykułach na stronach zachodnich. Postanowiłam jednak upewnić się czy testy jakie wykonuje się tam osobom z chroniczna kandydozą to te same testy skórne które można wykonać szukając przyczyn alergii. Okazuje się, że tak. Test jest prosty i nie drogi, a daje jakiś obraz, chociaż jak piszą test natychmiastowy z dużym odczynem może ale nie musi świadczyć o alergii, natomiast test opóźniony jeżeli jest ujemny (brak reakcji skórnej) jednoznacznie świadczy o nieprawidłowym funkcjonowaniu układu immunolgicznego jeżeli chodzi o grzyby. Wydaje mi się, że jeżeli ma się zrobiony taki test- to lekarze w większości przypadków powinni wiedzieć co znaczy brak odpowiedzi na antygen grzybiczy, ale oczywiście mogę się mylić. Mając inne badania + test skórny który wyszedłby nieprawidłowo zarówno w odczynie natychmiastowym jak i opóźnionym powinien umożliwić lekarzowi podstawienie prawidłowej diagnozy. Zresztą chyba czasami warto zrobić go dla samego siebie żeby wiedzieć z czym się walczy. Oczywiście nie każda grzybica jest grzybica przewlekłą i raczej częściej będzie wiązała się bardziej z alergią (zwłaszcza jeżeli chodzi o grzyby pleśniowe) niż z jakimiś poważniejszymi niedoborami niemniej i taka przyczyna może wystąpić i właśnie te osoby powinny być pod szczególna opieką lekarzy- no to jest teoria, praktyka wygląda zupełnie inaczejL
Pozdrawiam
-
2009/02/26 22:25:12
Mysz - właścicielka nie może wypowiedzieć się w 100% pewnie, bo też nie wie wszystkiego. Mogę tylko napisać, na podstawie swojego przypadku, że IgE z krwi jest u mnie poniżej normy, gdybym wykonała test skórny reakcja skórna opóźniona na 200% będzie ujemna, bo mam to jeszcze dodatkowo potwierdzone innym badaniem, być może testy IgE z krwi dają taką samą odpowiedź jak testy skórne- ale ponieważ nic na ten temat nie mogę znaleźć, a włączyłam tylko logiczne myślenie i mam nadzieję że mnie nie zawiodło. Teoretycznie alergolog powinien to wiedzieć.
Pozdrawiam
-
2009/02/26 22:30:14
vulvodynia pl. - cena jednego testu skórnego waha się w zależności od laboratorium od 5-8 zł, więc jest to naprawdę nie wielki koszt, więc sądzę, że test na antygen candida też będzie w tej cenie.
Pozdrawiam
-
2009/02/27 00:02:41
MYSZ EDSON ;) byłam u Kowalskiego na Czechosłowackiej (nuda) i u Kurnatowskiego na Hallera (nuda 2). Tytuł profesora mocno stymuluje ego i nie ma za dużo wspólnego z chęcią pomocy... jedna wielka olewka - pomimo wyników badań. Kurnatowski dał mi wytyczne na temat dziennego spożycia nystatyny i pokazał gdzie są drzwi a Kowalski powiedział, że mi się nie da pomóc ;) (przy braku jakichkolwiek testów immunologicznych ;)).
-
2009/02/27 00:04:42
P.S. Pora umierać? :) swoja drogą film godny polecenia ;)
-
Gość: MYSZ EDSON, hyp-net-76-2.lodz.msk.pl
2009/02/27 07:42:40
Kurnatowski to tylko zna nystatyne, a Kowalski mysli, ze jest gwiazda i marzy mu sie predzej okladka w stylu FAKT czy wyleczenie kogokolwiek. On sie zna tylko astmach.
-
Gość: MYSZ EDSON, hyp-net-76-2.lodz.msk.pl
2009/03/05 16:52:01
polecam artykul ktory dodala wlascicielka :-
pojawia sie w nim wazne zdanie:
W konkluzji autor artykułu poddaje w wątpliwość uznanie C. albicans jako drobnoustroju należącego do tzw. flory fizjologicznej" człowieka, skoro u większości ludzi nie występuje ww. grzyb ani w jamie ustnej, ani też w jelitach.
A lekarze uwazaja, ze wystepuje u kazdego!
-
Gość: Magda24, acjl81.neoplus.adsl.tpnet.pl
2009/03/05 20:03:20
Proszę o wyjaśnienie czy dobrze rozumiem: jeśli pojawi się obrzęk po zrobieniu testu to znaczy, że organizm reaguje, a jesli się nie pojawi, to źle? Przepraszam, ale nie znam się na tym zupełnie.
-
2009/03/05 22:08:11
Mysz Edson - Powiem Ci , że czytałm parę artykułów, gdzie mikrobiolodzy kwestionują candidę jako normalną florę jelitową. Trudno mi się nawet na ten temat wypowiadać, chociaż prawdą jest , że są osoby u których nie wykrywa się przez całe życie grzybów, nawet w minimalnych ilościach.
-
2009/03/05 22:12:58
Magdo - dobrze rozumujesz. Jeżeli po 48 godzinach na skórze pojawi się zaczerwienienie lub/i obrzęk - to wszystko w porządku, jeżeli nie będzie takiej reakcji to mamy nie zły problem z układem odpornościowym.
-
Gość: Magda24, aagt33.neoplus.adsl.tpnet.pl
2009/03/06 12:18:51
Dziękuję za odpowiedź. Wykonywałam już DOSŁOWNIE kilkadziesiąt badań, które miały dojść stopnia zaawansowania mojej kandydozy, przyczyny czy też uchwycenia jej w ogóle - długo sprytnie się chowała przy badaniach, mimo że objawy były. Tego badania nigdy nikt mi nie zaproponowal, więc na pewno je zrobię!
-
2009/03/07 19:51:00
Magdo- Raczej nie licz na to, że ktoś Ci poleci takie badanie, my wszyscy wykonujemy badania na własnę rękę , bo nikt nic nie wie.
Daj znać jak uda Ci się znaleść laboraturium w którym można wykonać takie testy i ewentualnie podaj nam na blogu.
Pozdrawiam
-
Gość: MYSZ EDSON, hyp-net-76-2.lodz.msk.pl
2009/03/10 18:55:29
jutro jade na kopernka 65/67 poradnia alergologiczna w Lodzi, tam wykonuja od reki, zdam relacje jak cos. pozdrowienia
-
2009/03/10 19:22:57
Mysz Edson - super taka informacja jest na wagę złota.
Pozdrawiam
-
Gość: Magda24, aagx70.neoplus.adsl.tpnet.pl
2009/03/11 00:06:05
Zdaje się, że w Krakowie badanie takie wykonują tylko Diagnostyka i Nowomed, choć ten drugi ciągnie jeszcze kasę za wizytę u alergologa, nie wiem czy można umówić się na samo badanie. Będę tam jutro dzwonić. Test jest tylko na alergen candida albicans, czy gdyby choroba była spowodowana np. glabratą, taki test nadal coś wnosi?
-
Gość: MYSZ EDSON, hyp-net-76-2.lodz.msk.pl
2009/03/11 17:43:30
wiec zdaje relacje:
adres tej przychodni w Lodzii: www.alergologia.com.pl/
badana mozna zrobic w godzinach otwarcia laboratorium, bez skierowan, z miejsca, wchodzisz, placisz (w rejestracji: karta lub gotowka) i ci wykonuja (w zabiegowym). W rejestracji nie znaja szczegolow badan wiec odnosnie opoznionych reakcji w razie czego wysla do zabiegowego i ona zaznaczy tak, ze rejestracja bedzie wiedziala ile skasowac.
W rejestracji mozna dostac zbior badan i sobie zaznaczyc.
Ja robilem z krwi IgE sp. na Candide Alb. i Asp. Fumigatus, w sume 40 zl. Wyniki: badane wykonuja 19-ego kazdego miecha.
Testy skorne: reakcja natychmiastowa (kazdy alergen 5 zl). Reakcja opozniona tzw. platki (na odczyt musze przyjsc na 2 i 3 dzien od badania, 8 zl kazdy alergen - przylepiaja na ramie plaster i nie mozna myc tego miejsca do odczytu, nakladaja drugi plaster dla ochrony).
Do tego tez doliczaja chyba histamine. W sumie zaplacilem za wszystko 116 zl. Surowice z krwia trzymaja pol roku wiec jak ktos chce najpierw zrobic IgE Candida i nie ma tyle pieniazkow to pozniej moze tylko dac kaske i zrobic, bez ponownego klucia. Obsluga w zabiegowym: mila i... mila i... widac ze sie troche zna, mozna pogadac, znaja sie co i jak. Taka jedna pani w farbowanych wlosach - polecam :0
Coz u mnie reakcja natychmiastowa ujemna. Zobaczymy za 2,3 dni, jestem ciekaw jak to IgE. Chyba opisalem dokladnie.


Trafilem na badanie kiedy jakis lekarz oprowadzal studentow, wiec mialem darmowy wyklad o testach hehe.
-
Gość: MYSZ EDSON, hyp-net-76-2.lodz.msk.pl
2009/03/11 17:45:33
IgE w sumie 80 zl przepraszam, 40 zlotych jeden alergen. Aha wazne, zeby przez tydzen przed badanem nie brac zadnych telfastow, xyzali, wapna i innych takich pierdol.
-
2009/03/11 20:57:33
Magdo- test na candida albicans w zupełności wystarcza, bo to nie chodzi o oznaczenie gatunku grzyba , a o reakcję organizmu na grzyby, jeżeli jej nie będzie - to problemy z grzybicą są poważne i trzeba by się zastanowić nad wizytą u immunologa w celu pełniejszej diagnostyki.
-
2009/03/11 21:16:42
Mysz Edson
Dzięki za namiary i Magdzie również dziekuję, na pewno przydadzą się innym. Przypomnę tylko zainteresowanym, że IgE z krwi to badanie na alergie na grzyba, a test skórny ma pozwolić na stwierdzenie czy organizm broni się przed grzybem tak jak powinien, dając odczyn dodatni - czy też nie reaguje na anytgeny candida i nie podejmuje z nim walki - tak się dzieje kiedy mamy poważne zaburzenia immunologiczne, które mogą być również związane z dużym rozrostem grzyba w organiźmie.
A tak na marginesie nadmienię, że moja koleżanka internetowa która była u tego samego immunologa co Ty, pomimo zlych badń mykoserologicznych pan doktor nie wykonał jej badań immunologicznych. Dopiero musiała jechać na drugi koniec Polski aby takowe zrobić - i co sie okazało? Ma bardzo skomplikowane zaburzenia łącznie z brakiem odpowiedzi candida na limfocyty T, a wynik mykoserologiczny jest potwierdzeniem grzybicy.
-
Gość: MYSZ EDSON, hyp-net-76-2.lodz.msk.pl
2009/03/11 22:26:45
no mam nadzieje, ze doktor ZEMAN (uzywajmy nazwisk) okaze sie lepszy niz TCHORZEWSKI (spec od... plodnosci). Dzsiaj bylem tez znow u Kowalskego i po raz 3... kazal mi zrobc immunoglobiny, hehe dobry koles. w tym tempie to by mne zdagnozowal za 30 lat
-
Gość: MYSZ EDSON, hyp-net-76-2.lodz.msk.pl
2009/03/12 08:05:51
dodam tez, ze te alergeny to bialka, nieszkodliwe i zabite.
-
Gość: , host-62-141-228-241.tomaszow.mm.pl
2009/03/12 17:13:58
Ja właśnie byłam w Łodzi u profesora i zrobił mi badania. A potem dał 5 zastrzyków szczepionki Tfx. Chyba wszystkim tak daje na początek, nawet kobietą w ciąży. Ciekawe, czy coś mi zproponuje jak będą wyniki.
-
Gość: MYSZ EDSON, hyp-net-76-2.lodz.msk.pl
2009/03/12 19:55:10
heheh nie no znowu 5, znaczy on wychodzi z zalozena, ze jesl to podziala to ok, ale te 5 zastrzykow to troche malo. Prawie nic, a jakie badania? Helicobacter? Panel IMK
-
Gość: , host-62-141-228-241.tomaszow.mm.pl
2009/03/13 08:47:36
Mój problem to układ moczowo- płociowy. A badania to CD4/ 8, RLU,oznaczenie IGA, IgG, IgM oraz p. ciała przeciwjadrowe (ANA). Szczerze mówiąc nie bardzo wiem o co chodzi. 17 marca mam wizyte. Zobaczymy. A po zastrzykach nic nie poczułam. Może nawet pogorszenie.
-
Gość: MYSZ EDSON, hyp-net-76-2.lodz.msk.pl
2009/03/13 12:51:14
dzisiaj odbieram wyniki przeciwcial, jak cos dam namiary bo tam roba elisa z krwi. malo miarodajne, ale licze, ze cos wyjdzie, skoro mam we krwi to musi do cholery.
-
Gość: MYSZ EDSON, hyp-net-76-2.lodz.msk.pl
2009/03/14 13:41:07
UWAGA! W tym laboratorium alergologicznym wykonuja dwa testy: platkowy i naskorny. Test o ktorym pisze autorka bloga to test podskorny.
-
2009/03/14 16:16:11
Gość- Szkoda , że przy takich problemach , nie zrobia Ci rozszerzonej ilości badań immunologicznych tylko same CD4/CD8. Czasami trudno jest uchwycić w jednym badaniu jakieś zaburzenia.Cd4/CD8- dotyczy układu komórkowego który odpowiedziałny jest za grzyby, ale wykonuje się cały panel a nie jedno badanie. IgA,IgG,IgM dotyczy układu humoralnego odpowiedzialengo za infekcje wirusowo-bakteryjne. Badanie ANA-wykonuje się kiedy podejrzewa się choroby z autoagresji czyli takie gdzie własny układ odpornościowy, atakuje organizm. Takich chorób jest wiele, nie wiem jaki Ty masz problem odprócz grzybicy, pewnie coś Ci jeszcze dolega i lekarz coś podejrzewa, albo badanie wykonane jest na wszelki wypadek, bo często osoby z zaburzoną odpornością p/grzybicą mają również problemy z autoagresją.
-
2009/03/14 16:29:09
MYSZ EDSON- Tak mi się wydaje, ze to jest test podskórny, na polskich stronach tylko o testach nadmienione jest przy okazji alergii, nigdzie szczegółowo nie pisze o tym teście jako wykładniku zaburzeń immunologicznych. Jest tylko wzmianka przy diagnostyce chorób immunologicznych. Zresztą podobny test pomocny w wykryciu zaburzeń wykonuje się na grużlicę i tężec. Nie wiem czy u nas w ogóle potrafi się go zinterpretować. Zbyt słabo znam angielski zwłaszcza pojęcia medyczne, żebym mogła porządnie wgryść się w artykuły angielskie i dokładnie wam to przedstawić. Poszukiwanie różnych informacji zabiera nie raz miesiące, właśnie przez nazewnictwo medyczne.
-
Gość: Gosik, host-62-141-228-241.tomaszow.mm.pl
2009/03/15 19:20:07
fungidia dziękuje ze wyjaśnienie tych badań. Szkoda,że nie zrobił tego lekarz.Profesor chciał zrobić jeszcze jakieś badania, ale jak się dowiedził, że jestem nauczycielką stwierdził, że zrobi na razie ta najważniejsze. Może one już coś powiedzą. Badania są kosztowne. Masz racje,oprócz grzybów mam jeszcze bakterie i problemy ginekologiczne. Dziękuje Ci za wszystko za te i wcześniejsze informacje, które otrzymałam od Ciebie przez pocztę internet.
-
2009/03/16 15:43:19
Gosik - no i chyba teraz dopiero skojarzyłam o kogo chodzi:))). Bardzo mi zależy abyś od czasu do czasu, była ze mną w kontakcie. Zwłaszcza osoby które mają problemy ginekologiczne i zrobione badania odpornościowe a czasami mykoserologiczne, bardzo dużo wnoszą, a dziewczyny z VV na tle grzybiczym jeszcze więcej- chyba powoli zaczynam to rozgryzać, dlatego wszystkie informacje są mi bardzo potrzebne. O ile dobrze kojarzę Twoją osobę to Ty również miałaś robioną mykoserologię, no chyba, że pomyliłam z kimś innym- ale chyba nie:))) bo kontaktowałyśmy się wcześniej przez email.
Pozdrawiam serdecznie
Pozdrawiam
-
Gość: Gosik, host-62-141-228-241.tomaszow.mm.pl
2009/03/16 17:12:37
Tak moje badanie mykoserologiczne potwierdziło grzybice. Zrobiłam badania u mgr Kostrzeńskiej i nie dokońca wyszły wiarygodne ponieważ brałam w tym czasie paraprptex. Wyszło, że mam jakiegoś gronkowca w moczu i ziarniaki w szyjce macicy. Nic sie nie wyhodowało. Grzyby rónież. Dletego na razie nie robie dalszych badań i poczekam jak skończe kuracje praprotexem. Szkoda mi go przerywać jak tyle juz biore.
Jak wróce od profesoera to napisze Ci o moich wynikach. Jeśli będziesz miała ochotę to na nie zerkniesz.
-
Gość: MYSZ EDSON, hyp-net-76-2.lodz.msk.pl
2009/03/16 17:18:29
Gosik - u Tchorzewskiego bylas? W badaniach mykoserologicznych w Krakowie ci wyszlo? A przeciwciala zwykle elsa mialas robione?
-
2009/03/17 10:36:33
Gosik - zobacze je nawet z czystej ciekawości.
Pozdrawiam
-
Gość: Gosik, host-62-141-228-241.tomaszow.mm.pl
2009/03/18 19:17:00
Mysz Edon. Byłam u Tchorzewskiego i mam ANA dodatni 1:160 plamisty. I jak twierdził wszystko ok z odpornością. Ale nasza Fungina pomogła mi odczytać te wyniki i tak dokońca nie jest dobrze. Znów dostałam 5 Tfx. Mam do ciebie wielka prożbe napisz mi jak jesteś zadowolony z dr. Zemana i czy byłeś w tym labolatorium u niego na konsulatacji co przyjmuje Tchórz. Dzisiaj zadzwoniłam tam do labolatorium i stwierdziłam , że chce iść na konsultacje do pr. Zemana. Powiedziano mi że on tylko przyjmuje dzieci. Co robić?
-
Gość: MYSZ EDSON, hyp-net-76-2.lodz.msk.pl
2009/03/19 11:55:32
Zeman nie wyslal mnie do laboratorium, kazal dokonczyc thym uvolac (6 tygodni cala kuracja, jestem w 4 tygodniu). Powedzal, ze skonsultuje moj przypadek jeszcze z jakimis lekarzami, za 2 tygodnie mam sie zglosic. Jezel nie cha ce przyjac to sprobuj w Wieluniu w poradni immunologicznej tam tez przyjmuje i nie pytaja se czy dorosly czy dziecko.
Co sie tyczy APC to wiesz oni tak dziela, mi nie chcieli powiedzec jakas metoda wykonuja badanie na chlamydie hehe, na ciemnote jak sie ne da to trzeba obejsc.
-
Gość: Gosik, host-62-141-228-241.tomaszow.mm.pl
2009/03/19 13:35:25
A czy Ty spotkałeś się z nim na konsultacji w lab APC na Szczanieckiej czy w Wieluniu.
Chciałabym aby on zerknął na te wyniki i wypowiedziła swoje zdanie.
-
Gość: MYSZ EDSON, hyp-net-76-2.lodz.msk.pl
2009/03/19 16:02:59
gosik, ja bylem u niego na wizycie w APC, ale zrobilem to pewnym sposobem i jesli polece ten sposob to kazdy nastepny pacjent moze byc zle potraktowany albo podejrzany albo po prostu bedzie to smierdziec tak wiec ja ne powiem jak, ale zapisalem sie tez do Wielunia, i tam cie przyjma bez problemu. Terminy zapisow sa podobne.
-
Gość: Gosik, host-62-141-228-241.tomaszow.mm.pl
2009/03/19 16:09:27
ok . Udało się wizyta u prof. Zemana 7 kwietnia w lab APC. Czy wiecie może gdzie w Łodzi lub Warszawie wykonują badanie funkcjonalne linfocytów T. Chodzi mi o odp. linfocytów na stymulacje mitogenami i antygenami.
-
Gość: MYSZ EDSON, hyp-net-76-2.lodz.msk.pl
2009/03/19 17:07:06
hehehe fajnie, ze sie udalo.
-
2009/03/20 14:06:23
Gosik- Z tym badaniem jest wielki kłopot, a przecież jest tak ważne- powiedziałabym najważniejsze w takich przypadkach jak nasze, bo daje jakieś spojrzenie na całość choroby - no i jest dla nas zelaznym listem, bez którego lepiej nie chodzić do lekarza jak się nie chce zostać okrzyknietym "wariatem" Starałam się sama, jak i poprzez różne osoby dowiedzieć się gdzie je można wykonać. Niestety nie udało się nigdzie znaleść. Jak będziesz u immunologa, zapytaj go o to, on powinien wiedzieć o co chodzi jest pediatrą, a oni mają dużo wiekszą wiedzę w tym zakresie, może w szpitalu w którym pracuje można je wykonać. Możesz podać nawet nasze 2 przypadki i dlatego zależy ci na ich zrobieniu - może będzie zorientowany gdzie w pobliżu Twojego miejsca zamieszkania mogłabyś wykonać badanie. Nie chce mi się wierzyć, że tylko jeden szpital w Polsce by je wykonywał.